הפרעות קשב וריכוז או בעיות בתפקודי ראיה?

הפרעות קשב וריכוז או בעיות בתפקודי ראיה?

תסמיני הפרעות ראייה מאובחנים במקרים רבים בטעות כהפרעות קשב וריכוז.

הילד מתקשה בלימודים ? בדיקת מיקוד ראייה כבר ביצעתם ?

על הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות תפקודי ראייה

 

תסמיני הפרעות ראייה מאובחנים במקרים רבים בטעות כהפרעות קשב וריכוז – תהליך האבחון חייב לכלול בדיקת מיקוד ראייה ע"מ להימנע  מאבחון וטיפול חלקי או שגוי.

הרבה מהתסמינים של תפקודי ראייה לקויים זהים לתסמינים של דיסלקציה והפרעות קשב וריכוז, ולכן ילדים ומבוגרים רבים אשר "סוחבים" תווית של דיסלקציה או הפרעת קשב וריכוז סובלים למעשה מבעיות בתפקודי הראייה.  לכן, מקרים שאובחנו כסימפטומים של דיסלקציה נפתרים כאשר מחזקים את תפקודי הראייה.

מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר ישיר בין הפרעות קשב וריכוז לבין מיקוד ראייה:
כ 20% מהילדים בגיל ביה"ס מושפעים מרמה כזו או אחרת של קשיי למידה הקשורים לבעיות ראייה והאחוז עולה בצורה דרמטית אצל ילדים בחינוך המיוחד (כ – 70%).

מהו מיקוד ראייה

מיקוד ראייה מתייחס לתפקוד הקשור לתיאום ושיתוף הפעולה בין שתי העיניים אשר אמורות להתמקד לאותה נקודה בדיוק ולבצע תנועה מתוזמנת. פעולות הקריאה והכתיבה דורשות מיקוד העיניים על הדף למשך זמן ממושך, ובנוסף לכך העתקה מהלוח דרושת שינוי מהיר של המיקוד מהדף ללוח ובחזרה.

מה קורה כאשר קיים קושי במיקוד ראייה ?

קושי במיקוד הראייה מתרחש כאשר קיימת חולשה או חוסר איזון של מערכת שרירי העיניים, דבר העשוי לגרום לטשטוש בראייה, כאבי ראש ואף לראייה כפולה.
ילד עם ליקוי בתפקודי ראייה יתעייף מאד בקריאה, ידלג על מילים ושורות, ואף יחוש לעיתים כי האותיות זזות תוך כדי קריאה. יש ילדים אשר ימצאו את הדרך "לעקוף" את הבעיה ע"י סימון עם האצבע או עם כל חפץ אחר, יסגרו עין אחת או שפשוט יתחמקו ממשימות הקריאה והכתיבה. ילדים אחרים עשויים "להרים ידיים" ולהפריע בכיתה וכך מהר מאד מודבקת להם תווית (או "אבחון") של "הפרעת קשב וריכוז".

כיצד נדע מתי עלינו לקחת את הילד לבדיקת מיקוד ראייה ?

סימנים מחשידים עבור ההורים :

  • סוגר עין אחת / מטה ראש בקריאה
  • סובל מכאבי ראש, מתעייף בקריאה
  • מתקרב מאד לספר או למשחק
  • משפשף את העיניים ו/או ממצמץ הרבה
  • העין "בורחת" החוצה מדי פעם (כאשר העין השנייה נשארת ממוקדת במטרה)

סימנים מחשידים עבור המורים :

  • תלמיד שקורא לאט ו/או מעתיק לאט מהלוח
  • הופך אותיות ומספרים
  • נעזר באצבע ע"מ לקרוא
  • מדלג על שורות או מילים בזמן הקריאה
  • קורא "עם הראש"

 

כיצד מאבחנים האם קיימת בעיה במיקוד הראייה ?

חשוב לציין כי בדיקת הראייה השגרתית המאבחנת אם יש צורך במשקפיים אינה מספקת – גם אם הילד רואה 6/6, יכולה להיות לו עדיין בעיה בעבודה מתואמת ומתוזמנת של שתי העיניים לקרוב ו/או לרחוק.

בדיקת מיקוד ראייה מתבצעת לרוב אצל אורטופטיסטים ו/או אופטומטריסטים אשר מתמחים בבדיקות מיקוד ראייה. את הבדיקה יש לבצע בשילוב עם הרחבת אישונים אשר מתבצעת אך ורק אצל רופאי עיניים.

 

כיצד מטפלים ?

הטיפול לתיקון בעיות ראייה כולל התאמת משקפיים, אימוני ראייה או שילוב של השניים.

התרפיה הוויזואלית היא אימון נוירולוגי שמטרתו לאמן את העיניים לקלוט את המראות בצורה אפקטיבית, להבינם בצורה מלאה ולפעול בהתאם, זאת ע"י אימון משולב של המערכות: עיניים מוח וגוף.  האימון כולל סדרת טיפולים תוך שימוש באביזרים מיוחדים וביצוע תרגילים תחת השגחה צמודה.

ישנו מגוון של רחב של טיפולי ראייה וכיום גם מחשבים נמצאים בשימוש בתרפיה ומאפשרים התקדמות משמעותית בתחום תוך טיפול מתקדם יותר בבעיות של סנכרון עבודת העיניים, מיקוד, משימות תפישתיות-קוגניטיביות ועוד.

 

 

מאמרים נוספים

2017-10-23T22:40:05+00:00