תסמונת ראיית מחשב

מבלים שעות מול המחשב והסמארטפון?  ייתכן ואתם סובלים מתסמונת ראיית המחשב

האם אתם משתמשים רבות בסמארטפון או במחשב? האם לעיתים במהלך היום או בסופו אתם סובלים מכאבי צוואר וראש?
האם אתם משתמשים בסלולרי לפני השינה?
האם אתם סובלים לעיתים מיובש בעיניים, עייפות, ראייה מטושטשת ?

אתם לא לבד וייתכן כי אתם סובלים מתסמונת ראיית המחשב.

מחקר שנעשה על שימוש בסמארטפון מצא שישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בהתמכרות לסמארטפון. ישראלים בודקים את הסמארטפון 150 פעם ביום!!

הקידמה הטכנולוגית הביאה עמה שפע של מוצרים שהפכו את חיינו לנוחים יותר, אך בד בבד, נולדו גם תופעות חדשות שנובעות מהשימוש התכוף במוצרים אלו.

תסמונת ראיית מחשב (Computer Vision Syndrome = CVS) הינו מושג המתאר שורה של תסמינים המופיעים בעקבות עבודה ממושכת מול מסכים.

מהם המאפיינים של תסמונת ראיית מחשב?

עייפות כללית, ראייה מטושטשת או כפולה, יובש בעיניים, תחושת אי־נוחות בעיניים, צריבה או קושי למקד את העיניים, ראייה לא ברורה למרחק עם הרמת המבט, רגישות לאור ואי־נוחות עד כדי כאב באזור הצוואר או הכתפיים. אם אתם חשים אחת או יותר מתופעות אלה, אתם בחברה טובה – יחד עם כ־50% מהעובדים מול המחשב.

אם עד לא מזמן היינו קוראים ספר במרחק של 40-50 ס"מ. היום את רוב הקריאה אנו עושים בסלולרי במרחק של 30 ס"מ ואף פחות. שריר העטרה המאפשר התמקדות לקרוב מתאמץ הרבה יותר בגלל המרחק הקרוב. כאשר שריר זה מתכווץ לתקופה ממושכת, יש תחושת כאב בתוך העין (בדומה לכל שריר אחר בגוף שעובד תקופה ממושכת ללא מנוחה). כמו כן הראש שלנו רוב הזמן רכון מטה מה שיוצר לחץ ומתח על חוליות הצוואר.

הרבה אנשים נכנסים למיטה עם המחשב הנישא או עם הפלאפון ואינם מודעים לכך שישנו אור כחול הנפלט מהמסכים ומשפיע על הפרשת מלטונין וגורם לערנות יתר והפרעה באיכות השינה.

מדוע העבודה מול מחשב מייבשת לי את העיניים?

מסך המחשב יוצר חשמל סטטי הגורם לסביבה יבשה. . מחקרים הוכיחו שבעת השימוש במחשב או פלאפון יורדת תדירות העפעוף עד כדי חמישית מהממוצע זאת בזמן  שעפעוף תקין חיוני לשמירה על לחות העיניים.  בנוסף לזאת, סביבת עבודה ממוזגת גורמת להגברת היובש ולתחושת חוסר נוחות בעיניים.

פיתוח חדש – עדשות דיגיטל של ZEISS

לאור השינויים בהרגלי השימוש במסכים נוצר צורך בעדשות אשר יקלו על הסימפטומים של תסמונת ראיית מחשב.  כאן נכנסה לתמונה חברת צייס הגרמנית שפיתחה טכנולוגיית עדשות מתקדמת אשר לראשונה מספקת מענה לאנשים בגילאי 35-45 המבלים שעות רבות מול המסך. העדשות מספקות הגנה מפני האור הכחול וגם נותנות הגדלה הדרגתית ומתונה בחלק התחתון של העדשה וכך מפחיתות את המאמץ בשינויי מיקוד תדירים. הטכנולוגיה קיימת גם בעדשות מולטיפוקליות.

 

אז מה מומלץ לעשות ?

  • מקמו את מסך המחשב במרחק ובזווית הנכונה – נמוך במספר מעלות מקו הראייה הישר. המסך צריך להיות במרחק 60-70 ס"מ מהעין. וכמובן, אל תתפשרו על כסא נוח ומתאים.
  • בחרו מסך איכותי עם יכולת הפרדה גבוהה ורזולוציה טובה.
  • תאורה לא מתאימה אחראית לכ־30% מהמקרים של תסמונת ראיית המחשב. הקושי נובע לרוב מתחושת סנוור הנגרמת כתוצאה מעודף תאורה או מחוסר תאורה. מסך המחשב עצמו מספק תאורה טובה, ולכן כשעובדים מול מסך יש להוריד את עוצמת התאורה בחדר למחציתה. עדיף לשבת כשהגב אל החלון או להפחית את התאורה בעזרת וילון.
  • יש לוודא שאין השתקפויות וריצודים מהמסך.
  • מצמצו – הקפידו למצמץ יותר, הדבר מעודד את בלוטת הדמעות לייצור דמעות מוגבר.
  • הפסקות – רוב האנשים עובדים שעות ארוכות מול מחשב. חשוב מאוד לעשות הפסקות מדי פעם. אחת לחצי שעה הסיטו את המבט מהמחשב והתבוננו מספר שניות עד חצי דקה בעצם המרוחק כ-3-4 מטרים מכם. אם אפשר, עדיף לקום מהכיסא ולהביט דרך החלון.
  • התאמת משקפיים – חשוב מאוד להרכיב משקפיים המותאמים למרחק העבודה מול המחשב. כדאי כמו כן לגשת לאופטומטריסט לצורך בדיקת התאמה.
  • ציפוי אנטי־רפלקס על עדשות המשקפיים יוריד את רמת הסנוור ויקל על הסימפטומים.

לסיכום

תסמונת ראיית מחשב היא בעיה נפוצה מאוד, והטיפול בה כרוך בהתייחסות לגורמים רבים. החל מהמודעות לבעיה ועד לשיפור סביבת העבודה, הפסקות יזומות בעבודה הרצופה והתאמה נכונה של משקפיים. כל אלו יאפשרו התגברות על התסמינים השונים, ושיפור בחדות ובנוחות הראייה.

2017-03-30T22:12:34+00:00